PEJAM CELIK, PEJAM CELIK....

Ketika aku langkah masuk ke alam Kolej @ Universiti...Perasaan aku jadi takut dan bermacam-macam baur perasaan ini..Sukar untuk digambarkan apa yang aku rasa ketika itu..Semua orang tak akan mengerti.Mungkin orang akan cakap aku cewet atau apa pun..Tetapi hakikatnya aku memang tak pernah berpisah dengan keluarga aku dari sejak kecil..Pendek kata tak pernah pergi asrama la,macam tu...emmm..First aku masuk kolej aku amik course INTERIOR DESIGN..sebelum aku masuk aku pernah buat research tentang apa itu INTERIOR DESIGN...haiii maklum la saya ini dulu waktu sekolah amik jurusan ERT - Ekonomi Rumah Tangga la...hehehheh.tak bajet pun nak masuk sini dan yang paling penting tak bajet nak amik course ini...dah lah course ini susah kebanyakan orang cakap la..x pew lah lagipun dah masuk belajar kena teruskan..Aku mula suai kenal dengan kawan-kawan aku disana,okay lah...Tapi belum pernah aku jumpa orang tak tau lah nak kata kedekut ilmu tu entah la....mungkin disebabkan kita ini tak tahu sedikit sebanyak tentang INTERIOR DESIGN tapi tak slaah kalau tunjuk ajar...Mungkin orang yang ajar tak ada kesabaran yang tinggi...huhuhuhu...dieorg tak boleh jadi guru yang baik....cewahhh....bukan mengutuk ini hakikatnya....Aku juga ada perasaan dan hati..Yang palig susah masa belajar semester satu waktu aku tak tahu apa-apa..Contohnya aku tak amik aliran lukisan kejuruteraan...Tapi..aku kena buat lukisan dari pandangan plan,section,elevation,perspective...apa benda tu...satu apa x faham..perspective mungkin faham...tapi kalau nak lukis harapan lah...aku tak dapat nak gambarkan betapa susahnya belajar waktu aku di semester satu..Bila aku nak share kan apa design dalam sesuatu ruang dengan kawan-kawan aku semua buat muka tak faham...hmm...mungkin ilmu pada waktu tu tak cukup lagi kot nak terangkan dekat kawan-kawan.susah jugak tak mendalami ilmu komunikasi...hmmm....susah orang nak faham apa yang kita nak sampaikan...sedih sangat waktu tu kalau dikenangkan balik...dengan aku dengan roomate aku dipinggirkan...disebabkan aku berkawan dengan dayah...hmm...pasal itu pun nak jadi isu samapi buat meeting tak ajak aku dan roomate dan Dayah..Tapi jangan risau kawan-kawan yang membenci dan tak suak dengan sikap Dayah dia dah tak ada untuk sem depan maksud aku sem dua...hmm..dia ambil keputusan berhenti dan mengambil course NURSING...kawan saya berhenti bukan sebab kawan-kawan tak menyukainya...tapi disebabkan dia dapat tawaran dr SPA NURSING sape tak nak kan...panggilan dari kerajaan..Dulu aku amik semangat dari dia,dia pandai bercakap,lantang bersuara,bijak dalam pelajaran..dia berhenti sebab subject nie banyak menggunakan duit itu salah satu punca dia berhenti...hmm..boleh dikatakan dulu aku tak berapa baik dengan budak kelas aku.aku tak tahu macam mana nak handle maslah dengan budak kelas aku....hmmm..its okay ROOMATE aku sentiasa ada dengan aku...Nurul dan Shahira..

Aku langkah kaki masuk sem dua aku cuba belajar jadi kuat, dan tabah dari sebelum-sebelum ini...mungkin disebabkan orang pandang aku remeh...tak mengapa aku akan belajar perlahan-lahan dari bawah..nantikan jew lah..pada waktu aku umpama kura-kura..dan mereka semua umpama arnab..pointer aku tak secantik kawan-kawan aku..pointer aku biasa-biasa jew..Cuma kalau boleh hati seorang pelajar mestilah nak kan yang terbaik untuk dirinya dan keluarga...Tapi apakan daya aku, takat ini jew yang aku mampu bagi pada kedua ibu bapa aku..Mungkin  kedua ibu bapa aku faham dan dia tak pernah memaksa aku untuk dapat yang lebih dari kemamupan aku..tapi apa-apa pun aku akan cuba yang terbaik untuk diri aku sendiri...walaupun tak banyak yang aku bagi pada mereka...emmm...kenapa lah aku nie slooow sangat...Ketika aku di sem dua aku boleh nampak apa pandangan plan,section,elevation,perspective...alhamdulilah sedikit sebanyak allah makbulkan doa aku untuk nampak...dan ini kerana kekuatan kawan aku yang selalu ada dengan aku Nurul..Dia kawan belajar aku dan kawan cerita waktu malam sebelum tido..hmmm

Bila aku berada di sem tiga aku tidak dibenarkan mengguna manual untuk melukis...pendek kata sem satu dan dua lukis secara manual manakal sem tiga hingga sem lima menggunakan software autocad utunk membuat plan,section,elevation,section...hmmm...pada waktu tu agak terkejutbukan pada tu jewtengah cuti sem pun agak takut..dulku waktu di sem dua Encik Razanif dan mengajar kami nak cara menggunakan software autocad tapi aku lambat sikit....dan banyak sangat keyword yang digunakan......emmmm...pening la..Tapi bila masuk sem tiga aku dah tak boleh main-main lagi..aku kena mahir dalam autocad kalau tidak macam mana aku nak teruskan..Alhamdulilah dalam jangka masa yang pendek kawan aku Syafiq dan Zharif sedikit sebnayak banyak mengajar aku tentang software autocad lebih lagi...tak faham biasalah orang aku letih dan buat muka...waktu tu aku gunakan masa dengan baik untuk belajar keyword autocad...hmm...aku dan Nurul sedikit sebanyak mengajar diri masig-masing dan bertukar pendapat mengajar aku pasal autocad..dalam dua minggu alhamdulilah aku boleh ketchup dalam software autocad ini..

Ketika aku melangkah masuk sem empat aku mula tenang dan boleh apa yang dipelajari selama ini...
aku cuba belajar macam-macam jenis software adobe photoshop,adobe ilustrator sikit2 jew tau.hehhe....aku  belajar software sketchup,3ds max,autocad..dan aku banyakkan buat DETAILLING dalam design aku sendiri...aku tahu aku tak sehebat kawan-kawan aku...apa yang aku mampu itu jew yang aku buat...

Ketika aku di sem 5 lain pula cubaan dan dugaan yang harus aku tempuhi..biasalah kalau dah nama pun pelajar...x kan lari dari kesusahan menuntut ilmu..hmm...pertama sekali aku jejak kaki di kktm dan berada di tahap sem5...org kata  susah sekali nak mencapai ke sem 5,contunhya macam-macam dugaan yang kita kene tempuhi,exam, kerenah kawan2 yg boleh membantu kita kala kita susah dan senang..lepastu susahnya nak menyiapkan kerja dengan berjaga malam...untuk menyiapkan semua assigment yg pernah diberikan...setakat ini aku rasa bila di sem 5,kita bukan lah nak kata kita pandai..nanti kata angkuh.tapi alhamdulilah boleh serba sedikit tentang apa yg kita pelajari sampai lah aku ditahap ini..ketika aku di sem 5 dugaan ku terlalu banyak dengan nak menempuhi cabaran2 yg lain..jmpa arkitek sna sini.untk meminta plan yang mereka buat...untuk persetujuaan mereka dan syarikat yg membeli bangunan tu...ada satu hari tu aku pernah di maki oleh seorang pekeja cina (Lelaki)..sedih sangat hati ini..tapi bila mengenangkan kita seorang pelajar...harus menempuhi juga liku-liku yg memeritkan ini..aku berjumpa dengan arkitek pula,dia meeting la..staff dia mcm takut nak bgi...hmm..biasalah kita pelajar lagi..spe nak percaya kan kita...padahal kalau nak diikutkan dulu pun dieorang pernah belajar benda yang sma macam aku..cuba lah bertolak ansur kan...tapi x apa lah,orang dah x bagi..buat apa lagi kita nak meminta-minta bagaikan pengemis..hmm..yang aku tahu dalam diri aku hanya aku tahu ini semua ada Hikmah disebalikkesusahan yang aku alami..Insya allah..aku percaya ini semua kerja allah, dia yang memberi apa yg dia mahukan dan dia tidak akan beri apa yg dia tidak mahukan...sebaliknya bersangka baik lah pada allah...hmm..hari yg aku kena maki adalah Hari Puasa..bulan baik hari baik...tapi apa lah...emmm...setelah aku bersusah payah mendapatkan plan dari arkitek dan pembeli bangunan tersebut..alhamdulilah aku dapat menjalankan tanggujawab ku sebagai pelajar...hmm.sekirannya aku gagal mendapatkan apa yg aku inginkan..agak susah untuk kita berurusan dengan pensyarah...disini aku telah diuji begini..dalam kepala aku asyik memikir ayat ini,
'' KESUSAHAN INI PASTI AKAN MEMBUAHKAN HASIL SUATU HARI NANTI''..

Aku bukan lah dari golongan yang pandai2...bukan pelajar street A..aku budak yang degil, keras kepala, boleh diaktakan 90% -NEGATIF dalam sifat aku ini..Tapi alhamdulilah setelah aku belajar di KKTM REMBAU, aku berjumpa dengan kwn2 yg suka bersaing belajar..baru lah aku sedar dimana tahap aku sekarang...sangat cetek...nauzubillah.sedih dengan diri sendiri..tapi aku tahu allah maha mendengar apa yang hambanya mohon padanya tiap2 hari..merintih tiap2 hari..doakan yang terbaik untuk kedua ibu bapanya dan diri dan keluarga..itu shaja yang aku mampu minta dan buat...kali pertama aku membuat mereka ternseyum kptusan SPM cantik sikit...hmm...aku teruk dulu..dan kali dan kali kedua aku buat mereka tersenyum disebabkan aku nak smbung blaja...yang ketiga kali aku membuat kedua ibu bapa aku tersenyum kerana aku mendapat keputusan yang tidak mereka jangkan kan (DEKAN)...smpi mereka pernah kata pad aku blaja lah smpi habis SPM..kalau x nak belajar lepas ini pun x apa..mereka x paksa..sedih kan..sikap aku teruk sangat dlu..sangat teruk...sebab aku yang dulu teruk..hmmm..dieorg pernah menangis kerana sikap aku yang teruk ini...Tapi aku akan cuba ubah Hari demi hari...untuk menjadi lebih baik...hmm ;(

Alhamdulilah,akhir semester aku mendapat apa yang selama ini seorang pelajar hendak kecapi (Dekan)...keputusan yang baik...aku tidak menjangka akan mendapat keputusan yang macam ini..bagi aku ini sudah terlalu baik...tapi bagi orang belum cukup bagus...kalau tanya semua pelajar semua nak kan 4.00cgpa..spe x nak...kalau aku pun nak...tapi itu banyak itu yang aku termampu...aku bersyukur sangat sebab ini target aku semasa aku di semester 2,aku ingat aku mampu masa dulu dapatkan macam tu..tapi x..tapi aku tidak menjangkan kan yang di akhir semester aku dapat apa yang aku minta...macam aku cakap tadi..Allah akan bagi apa yang hambanya minta..CUMA cepat atau lambat itu adalah kerjannya...

ALHAMDULILAH.....ALHAMDULILAH.....SYUKRAN YA ALLAH...





RMA TEAM DESIGN SDN. BHD

Company yang aku dan kawan aku pilih untuk dijadikan tempat practical pada tahun 2014






1 comment:

  1. kalau berusaha psti akan brjaya..kan...good blog dik....apa apa pun kene minat yg bersungguh ya.. :) sini akak nk share ,ade adik2 lepasan spm ?nak cuba mohon utk program pendidikan awal kanak kanak?trus wsp sis k sis bg info 011-16930576...intake utk nov dh dibuka bole mohon =progrm kerjasama UPSI ni.. dan jika ada brminat bidg nursing/farmasi pun bole pm sis.tq semua (utk nursing yuran 43 k)

    ReplyDelete